Een snelle manier om zelf je website te optimaliseren voor zoekmachines (SEO) is het toepassen van interne links. Sterker nog, het is nog een belangrijke ook voor je SEO!
Dat linkjes naar je site en met name naar de belangrijke pagina’s waardevol zijn wisten we natuurlijk al. Maar lang niet altijd heb je hier invloed op. Interne links beheer je zelf!
Wat zijn interne links
Interne links zijn verwijzingen naar andere pagina’s op dezelfde website. Er zijn twee soorten interne links, namelijk navigatielinks en contextuele links. Elke website heeft navigatielinks. Dit zijn koppelingen in bijvoorbeeld de top-header, navigatiebalk en footer. Contextuele links verschijnen in de content van je pagina als tekst of via een button of afbeelding. De laatst genoemde interne links hebben een hogere SEO-waarde. Ze zijn daarom ook belangrijk voor het beter vindbaar maken van die ene pagina op je website die jij graag hoger in Google wil hebben. Benieuwd naar welke pagina’s jij al gelinkt hebt? Check het in je Google Search Console via de knop ‘Links’.
Interne links zijn er om pagina’s logisch met elkaar te verbinden, wat voor bezoekers prettig navigeren is. In dit artikel hebben wij het bijvoorbeeld over het zelf optimaliseren van je website. Het is dan logisch om een link te maken naar een pagina op deze site waar meer informatie hierover is te vinden, zoals ‘8 tip om je site te verbeteren voor Google’. Niets nieuws… maar intern linken doet meer dan alleen bezoekers laten navigeren door de website.
- Interne links zorgen ervoor dat zoekmachines meer inhoud van jouw website kunnen ontdekken. Google gebruikt de interne links namelijk om door je site heen te crawlen.
- Het aantal interne links naar een bepaalde pagina zegt iets over hoe belangrijk deze pagina is. Hoe meer interne links naar een pagina verwijzen, hoe belangrijker Google deze pagina vindt.
<a href=”https://seogroningen.nl”>SEO Groningen</a>
Hoe interne links toe te passen
Een linkje in de tekst maken is niet heel ingewikkeld en hoeven wij jou waarschijnlijk ook niet uit te leggen. Wel willen we meegeven dat je het belangrijkste zoekwoord in de ankertekst moet verwerken. De ankertekst is de tekst die de lezer leest en waar de link aan hangt. Deze tekst informeert de lezer ook over de desbetreffende link en waar hij naartoe leidt. Een link met de ankertekst ‘klik hier’ is dus af te raden.
Naar welke pagina’s linken met interne link
Belangrijker is te weten naar welke pagina’s je het beste kan linken. In dat geval is het goed om te weten wat voor jou de meest belangrijke pagina’s zijn voor Google. Hier moet je namelijk het meest naar linken. Maak daarom een shortlist met maximaal 5 pagina’s die jij super belangrijk vindt! Denk hierbij aan pagina’s waarop jouw funnel start, waar je conversie op behaalt of gewoonweg een landingspagina die op een bepaald zoekwoord is ingericht en hoger in Google moet komen. Heb je het lijstje klaar? Goed, dan is het nu tijd om te kijken op welke pagina’s je kan linken naar de pagina’s van jouw shortlist.
Op welke pagina’s een interne link plaatsen
Omdat we het liefst vanuit de content linken moeten we op zoek naar woorden waar we interne links van kunnen maken. In Google kan je een zoekopdracht doen waarbij je hele website gescand wordt. Als voorbeeld nemen we seoGroningen.nl en gaan we kijken op welke pagina’s het woord ‘zoekwoorden onderzoek’ staat. In het zoekveld typen we ‘site:seogroningen.nl zoekwoorden onderzoek’. Google geeft vervolgens de pagina’s op jouw site weer waar je zoekwoord op gevonden is.
We kunnen nu elke pagina gaan openen en van het woord ‘zoekwoorden onderzoek’ een link maken naar de pagina Zoekwoorden onderzoek. Ik weet het, dit kost even tijd, maar een website optimaliseren voor Google neemt nu eenmaal veel tijd in beslag.
Wil je meer weten over het toepassen van interne links? Bekijk dan eens onderstaande video. Heb je vragen aan ons of wil je gewoon eens sparren over SEO Zoekmachine optimalisatie Groningen? Wij zijn een SEO bureau in Groningen waar je laagdrempelig contact mee op kan nemen!