Bloggen, het wordt heel veel gedaan en heel veel gelezen. Er zijn verschillende redenen waarom er blogs geschreven worden. De een doet het om kennis te etaleren, de ander om meer over het bedrijf en product te vertellen. Maar dat een blog schrijven ook nog eens erg goed is voor je SEO is vaak niet bekend. Zonder dat je het misschien wel door hebt werk je met het schrijven aan je online zichtbaarheid. Om nog meer uit je blog te halen is het goed om te weten wat de voordelen zijn en waar je dus nog meer om kan denken.
Wij hebben 5 punten uitgewerkt waarin uitgelegd wordt waarom een blog schrijven zo goed is voor je SEO.
1. Nieuwe content
De Google robots komen regelmatig langs om je website te crawlen (lezen). Hierbij merken ze het ook op als je website nieuwe content bevat. Bevat je site nieuwe content dan herkent Google dit en weet het dat je een actieve en actuele website hebt. Actieve websites worden weer beter gewaardeerd en dus heb je dan meer kans op een hogere ranking. Het schrijven van een blog is dan ook de ideale manier om met regelmaat je site te voorzien van verse content.
2. Externe linkbuilding
De term linkbuilding ken je misschien wel. Het uitwisselen van een link met een andere website om zo elkaar te versterken. Nu kan je zelf je blog her en der posten en verwijzen naar je eigen site. Maar een inhoudelijk sterke blog schrijven, met waardevolle content, verspreidt zichzelf ook. Mensen zullen verwijzen naar je blog op bijvoorbeeld social media of een forum. Google ziet deze verwijzingen als een aanbeveling van je site en dus als een positieve ontwikkeling. Lees meer over linkbuilding in onze blog met 9 tips voor voor backlinks.
3. Interne linkbuilding
Hadden we het net over externe links, ook binnen je eigen kan en moet je verwijzen naar andere pagina’s. Hoe meer interne links een bepaalde pagina namelijk krijgt, hoe meer Google deze pagina waardeert. Jij verwijst er immers zelf naar! Op een blog die je aan het schrijven bent, of al geschreven hebt, kan je makkelijk verwijzen naar gerelateerde blogs of pagina’s op je site.
4. Website autoriteit
De autoriteit van je website is erg belangrijk voor Google, maar ook een lastig te beïnvloeden factor. Google beoordeelt de autoriteit van je site en pagina’s op leeftijd en populariteit. Hoe ouder je domeinnaam hoe betrouwbaarder hij is. De populariteit van je site is sterk afhankelijk van de backlinks (interne en externe links) en het aantal bezoekers. Hoe beter je scoort op deze punten, hoe hoger je zal ranken in Google. Met het schrijven van een blog kan je hier deels invloed op uitoefenen.
5. Social media
Wist jij dat je social media kanalen invloed hebben op je ranking? Google checkt of je kanalen actief zijn en daardoor betrouwbaar en waardevol. Het schrijven van een blog kan je gebruiken om je socials mee te vullen. Deel de link van je blog op Facebook met een leuke passende tekst en da de discussie aan met je volgers over onderwerpen uit jouw branche.
Uiteindelijk kan dit voor meer bezoekers en dus ook een beetje meer autoriteit zorgen.
Een blog schrijven goed voor je SEO?
Zoals je al door hebt heeft het één invloed op het ander en kan dit elkaar weer versterken en ondersteunen. Het is dus zeker raadzaam om te beginnen of door te zetten met het schrijven van blogs. Een inhoudelijk goede blog schrijven is alleen niet voor iedereen weggelegd, maar niet geschoten is sowieso altijd mis. Weet dat jij expert bent in wat je doet en dat anderen graag lezen hoe jij hierin te werk gaat en wat je kan adviseren.