Met de juiste zoekwoorden je site zo goed mogelijk inrichten is een van de manieren om hoger in Google te komen. Het inrichten van een pagina werkt het beste als deze compleet ingericht is op één zoekwoord. Wil je dus op meerdere zoekwoorden scoren in Google, dan heb je ook meerdere pagina’s nodig. Vaak is het niet nodig om elke pagina met zoekwoorden in het menu terug te laten komen. Puur omdat ze enkel en alleen bedoeld zijn om hoog in Google te komen. Zo’n pagina noemen we een ‘SEO landingspagina’. Hoe je een SEO landingspagina het beste kan maken leggen we uit.
Waarom een SEO landingspagina maken?
Om te weten op welke zoekwoorden je een site moet gaan inrichten is het verstandig eerst een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Waarschijnlijk ontdek je al snel dat er voor één bepaalde dienst of de term van je beroep verschillende woorden worden gebruikt in Google. Denk bijvoorbeeld aan ‘stratenmaker’ en ‘bestratingsbedrijf’ of ‘keuken verbouwen’ en ‘keuken renoveren’. Het liefst wordt je op beide zoekwoorden gevonden. In het geval van de stratenmaker kan deze term over de gehele website gebruikt worden. Maar zal er voor ‘bestratingsbedrijf’ een aparte pagina aangemaakt moeten worden om ook hierop te scoren.
Naast verschillen in zoektermen wordt er in Google ook vaak gebruik gemaakt van een plaatsnaam in de zoekopdracht. Denk aan ‘dakdekker Groningen’ of ‘dakdekker Assen’. Is je bedrijf gevestigd in Groningen dan kan je dit over de gehele site verwerken in je tekst. Maar om ook in Assen gevonden te worden als ‘dakdekker Assen’ zal een extra landingspagina aangemaakt moeten worden.
Verschil met een “standaard” landingspagina
Een SEO landingspagina richten wij anders in dan een standaard landingspagina. Het verschil met een landingspagina is dat deze pagina’s vaak geen menu hebben. Ze worden niet specifiek voor Google maar met ander doel gebouwd: het behalen van een bepaalde conversie. Dit kan een inschrijving zijn voor je maillijst of webinar, maar ook een download of contactaanvraag. Door alles wat afleid van de conversie te verwijderen van de pagina, zoals het menu, ligt de focus meer op het behalen van het doel.
De SEO landingspagina’s die wij bouwen hebben meestal wel gewoon een menu. Een bezoeker moet namelijk gewoon het idee hebben dat hij of zij op een pagina dat onderdeel is van een website terecht is gekomen.
Hoe maak je een SEO landingspagina?
Wij weten als SEO specialisten ook niet alles van Google, maar een aantal punten waarmee je kan scoren zijn wel bekend. Zorg ervoor dat jouw SEO landingspagina voldoet aan deze punten en je maakt goede kans dat je pagina hoog in Google terechtkomt. Zorg er naast de hieronder genoemde punten uiteraard voor dat je pagina er aantrekkelijk uitziet en duidelijke call-to-action knoppen heeft. Want heb je een bezoeker via je SEO landingspagina binnengehaald, dan wil je er ook een klant van maken!
Waar je op moet letten:
- Zet je zoekwoord in de permalink (url).
- Gebruik minimaal 300 woorden in je tekst.
- Op de gehele pagina staat één H1 titel met hierin het zoekwoord.
- Maak 2 tot 6 H2 titels aan met hierin het zoekwoord of een synoniem. Kopteksten in een vragende vorm werken goed omdat mensen in Google ook vaak een vraag stellen.
- Plaats minimaal één afbeelding op de pagina met in de bestandsnaam, titel, omschrijving en alt tekst het zoekwoord.
- Maak een duidelijke en pakkende SEO titel en meta omschrijving. Plaats het zoekwoord aan het begin van je tekst.
- Zorg ervoor dat er op je pagina interne links staan naar relevante pagina’s of blogs.
- Zorg er ook voor dat op je SEO landingspagina een link staat naar een relevante externe websites.
- Plaats een relevante YouTube video tussen je content.
Op de site van Pixelsz hebben we ook SEO landingspagina’s aangemaakt. Bekijk bijvoorbeeld eens de pagina die ingericht is op het zoekwoord ‘website laten maken‘.
Wil jij ook meer online zichtbaarheid? Neem contact met ons op voor meer informatie over landingspagina’s of zoekmachine optimalisatie.