Google wijzigt continu de voorwaarden om hoger in de organische (onbetaalde) zoekresultaten te komen. Ook voor het komende jaar staan er weer een aantal pijlers waar Google scherp op gaat letten. Doen andere zoekmachines er dan niet meer toe? Nee, Google is de absolute marktleider op zowel desktop als mobiele apparaten. Vandaar dat we ons daar het meest op richten.
In grote lijnen verandert er niks aan het concept van Google. Het wil nog steeds alle gebruikers voorzien van relevante en kwalitatief hoogwaardige zoekresultaten. Hiervoor moeten websites gebruiksvriendelijk, veilig, snel en goed te indexeren zijn.
Er zijn verschillende soorten zoekresultaten. Je hebt de betaalde resultaten bovenin met de toevoeging adv. Daaronder staat het Local Pack waarin drie lokale bedrijven worden getoond met hun Google Mijn Bedrijf pagina. Daar onder staan de organische (niet betaalde) zoekresultaten. Redelijk nieuw, en lang niet altijd weergegeven is de Featured Snippet. In dit gedeelte krijg jij direct antwoord op je vraag, in beknopte vorm.
Persoonlijke zoekresultaten
De zoekresultaten worden steeds persoonlijker. De locatie waar jij je bevindt op het moment van zoeken en je digitale zoekprofiel worden steeds belangrijker voor de resultaten die Google toont. Wil je als organisatie of bedrijf lokaal goed gevonden worden, dan is je vermelding en de informatie die je invult op Google Mijn Bedrijf erg belangrijk. Ook reviews op Google Maps en Facebook hebben invloed op de zoekresultaten. Zorg dus voor een volledig profiel op Google Mijn Bedrijf, en verzamel reviews!
Gesproken zoekopdrachten & Mobiele apparaten
De ‘voice-assistentie’ van Siri (Apple) of Google Now (Android) wordt langzaam aan steeds meer toegepast door smartphonegebruikers. Het is nog wel een beetje gek om in het openbaar je telefoon een vraag te stellen, maar ook hier gaan we met z’n allen overheen komen en massaal toepassen.
Het maken van een FAQ (veelgestelde vragen) op je website is een goede manier om je content te optimaliseren voor voice search. Hierin schrijf je namelijk de exacte vraag die mensen kunnen stellen en geef je er ook nog eens antwoord op. Schrijf je content daarom in spreektaal, alsof je het zelf uitspreekt. Je content komt dan sneller overeen met de ingepsroken zoekopdracht.
Unieke content
Zoals gezegd wil Google de gebruiker voorzien van kwalitatieve content, webpagina’s waarop je de informatie vindt die je zoekt, en het liefst zo compleet mogelijk. Belangrijke onderdelen van een kwalitatieve pagina zijn de teksten en de afbeeldingen. De teksten die je op je site zet moeten uniek zijn. Simpel iets kopiëren en plakken vanuit een andere site levert je strafpunten op bij Google en dus een lagere ranking. Schrijf je teksten dus helemaal zelf! Schrijf je teksten overzichtelijk met kopjes en link naar andere kwalitatieve websites. Dit waardeert Google namelijk. Wil je meer weten over het schrijven van goede webteksten? Bekijk onderstaande video.
SSL certificaat (HTTPS) wordt een must
Veel browsers waarschuwen je al als er een website wordt bezocht die niet beveiligd is met een SSL certificaat. Dit certificaat zorgt voor een beveiligde verbinding tussen bezoeker en website. Aangezien Google sterk inzet op de veiligheid, zal de ranking van een niet beveiligde website lager zijn dan een website die wel HTTPS beveiligd is. Benieuwd of jouw website 100% veilig is? Test het nu op internet.nl. De websitetest controleert op belangrijke moderne internetstandaarden die bijdragen aan bereikbaarheid en beveiliging.
Heb je vragen over de veiligheid van jouw website of wil je meer online zichtbaarheid? Wij zijn een SEO bureau in Groningen waar je laagdrempelig contact mee op kan nemen!